Jak si změnit výši záloh na vodu, otop?
O změnu záloh je třeba požádat písemně buďto svou formulací nebo vyplněním formuláře „Změna záloh“, který lze stáhnout z našich stránek (odkaz „dokumenty – vnitrodružstevní předpisy“). U bytů v SVJ je třeba souhlas některého ze členů výboru SVJ. Pokud je žádost doručena na SBD do 20. dne v měsíci, je možné změnu realizovat od následujícího měsíce. Doručení je možné uskutečnit naskenování do přílohy e-mailu (
Jak nahlásit změnu vlastníka bytu do evidence SBD Tábor?
Změnu vlastníka v naší evidenci provádíme na základě dokladu z katastru (návrh na vklad potvrzený katastrem, vyrozumění o provedeném vkladu nebo výpis z katastru). Tento doklad stačí naskenovat do přílohy e-mailu (
Jak se rozdělí náklady na vyúčtování mezi vlastníky, kteří si předávali byt během roku?
Vlastníci si většinou předávají byt na základě předávacího protokolu. Pokud je prodej zprostředkován realitní kanceláří, většinou používají své předávací protokoly. Pro účely vyúčtování je nejlepší tiskopis, který je ke stažení na našich stránkách (odkaz „dokumenty – vnitrodružstevní předpisy“) pod názvem „rozúčtování nákladů mezi vlastníky bytu“. Důležitá je pro nás hlavně adresa původního vlastníka bytu, protože vyúčtování se zpracovává v dubnu následujícího roku, v řádném termínu vyúčtování. Po zapsání předávacích stavů měřidel je nutné předávací protokol podepsat oběma smluvními stranami. Protokol se většinou dodává s dokladem z katastru buď při osobním jednání v kanceláři SBD nebo stačí naskenovat do přílohy e-mailu (
Jak funguje služba České pošty SIPO?
Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva (SIPO) je určeno k inkasování pravidelných plateb. Na pobočce pošty Vám na požádání přidělí spojovací číslo plátce SIPO, které nahlásíte příjemci platby (SBD Tábor). Platbu přes SIPO můžete provádět v hotovosti na poště, nechat si inkasovat z bankovního účtu nahlášením souhlasu s inkasem nebo zadávat příkaz každý měsíc podle údajů na inkasní složence. Složenky pošta rozesílá buď tištěné do poštovních schránek nebo elektronicky e-mailem.
Co dělat, když zemře vlastník bytu?
Při úmrtí vlastníka bytu jsme nuceni čekat na usnesení o dědictví. Pokud nám rodina úmrtí oznámí, můžeme zrušit platby zemřelému vlastníkovi a poskytnout platební údaje rodině, pokud chce platit měsíční zálohy. Pokud je oznámeno úmrtí vlastníka bytu a zálohy nejsou placeny, do ukončení dědického řízení nejsou dluhy nijak upomínány a doplácí je dědic po vyřízení dědictví. Po obdržení usnesení o dědictví je třeba nám ho dodat pro provedení změny v naší evidenci (stejný postup jako v bodu „jak nahlásit změnu vlastníka do evidence SBD“.
Jak probíhá vyúčtování nákladů?
Vyúčtování měsíčních záloh se provádí po skončení zúčtovacího období v průběhu dubna. Do konce května probíhají reklamace. Výplata přeplatků je uskutečněna začátkem července, a to buď poštovními poukázkami (zde se ovšem strhává poštovné a DPH) nebo převodem na nahlášené účty. Převody na účet jsou praktičtější, protože nemusí SBD strhávat peníze na výplatu poukázek z účtů SVJ a není zde strháván žádný poplatek. Pokud nám vlastník písemně nahlásí číslo účtu, je v naší evidenci používáno dokud nedojde k případnému nahlášení změny. Nedoplatky se vyrovnávají také v průběhu července, a to buď přidáním položky do dokladu SIPO (pokud platíte měsíční platby přes SIPO) nebo poskytnutím platebních údajů pro zadání jednorázového platebního příkazu. Pokud máme nahlášenou e-mailovou adresu, jsou platební údaje pro zaplacení nedoplatku zasílány na tento e-mail. Pokud není e-mail k dispozici, jsou rozesílány složenky.